Anti-winterdip tips!

Het is winter: de dagen zijn korter, de dagen zijn donkerder, de tempratuur ligt later, droge lippen, tekort aan vitamine D, de dikke kleren mogen weer uit de kast en je kunt moeilijk wakker worden 's ochtends. Iedereen herkent het wel. Men klaagt over de ellendige winter en verlangt naar het mooie lente weer. Wij helpen je uit deze winterdip! 

Waarom winterdip?

"Een winterdip heeft alles te maken met je biologische klok", aldus chronobioloog Judith Haffmans. Als je ritme in de war raakt, rakken alle ritmes in je lichaam uit balans. 

Tips tegen de winterdip

rhythm of life

Belangrijk is om je ritme te behouden in de winter, zodat je in balans blijft. Met deze tips kijk je uit naar de leuke gezellige donkere dagen!

Pluk de dag

Het is belangrijk om op ongeveer vaste tijden op te staan, doe dit rond een uurtje of 8 of half 9, ook al ben je laat gaan slapen. Hierdoor help je de biologische klok om wakker te worden. Op regelmatige tijden eten, in ieder geval je ontbijt, lunch en diner, helpt ook om je biologische klok ite regulieren.

Lekker uitwaaien

UitwaaienWeer of geen weer, ga elke dag even naar buiten. Je lichaam heeft behoefte aan zonlicht. Als je binnen blijft, dan blijft je lichaam juist ontregeld. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter wanneer je elke dag  een half uur gaat wandelen. Van wandelen krijg je zelfvertrouwen omdat je daar simpelweg beter van in je vel gaat zitten. De kans op een depressie neemt af en je gemoedstoestand zal er tevens profijt van ondervinden. Het is ook goed voor de sociale contacten en het geeft ontspanning. En het is heel goed voor je humeur. Zeker als je altijd met iemand samen loopt. Dus trek je dikke jas aan, muts op, warme laarzen aan en ga lekker wandelen! 

Energieloos? Ga sporten!

Good feeling after sport

Sporten is de oplossing tegen de winterdip. Je zit er eerst misschien tegen op, maar als je eenmaal bent geweest voel je zo veel energie. Tijdens het sporten maakt je lichaam een stofje aan, endorfine, dit wordt niet voor niets het gelukshormoon genoemd. Geen zin om te zweten? Ga dan voor wandelen of yoga. Als je gaat wandelen, kies voor een rustige omgeving zoals een bos of het strand. Dan maakt het net als bij yoga de geest vrij en het lichaam los, daarnaast vermindert het stress.

Super lekkere vitamines

Vitamine boost!

Zorg voor voldoende vitamines. In het bijzonder vitamine B met magnesium en vitamine D zouden bij klachten van winterdepressie kunnen helpen. Eet lekker veel groente en weinig suikers. Ook is het goed om minimaal 1 à 2 dagen in de week vis te eten of slik anders omega 3. Zorg er ook voor dat je veel koolsoorten eet. Kool is goed voor je darmen en stimuleerd de stoelgang. Je kunt ook lekker je eigen smoothies maken. Koop allerlei soorten fruit en mix deze in de blender. Et voilà, jouw eigen vitamine drankje.

Kom tot rust met mindfulness

Mindfulness is de ideale manier om rustig, optimistischer en succesvoller te worden. Bij mindfulness creëer je de stilte in jezelf. Wil je hier meer over lezen? Kijk verder.

Maak je eigen fotoboek

Verwen jezelf ook lekker tijdens deze donkere dagen. Maak je eigen fotoboek! Hartstikke leuk om bijvoorbeeld al die foto's van de zomervakantie terug te kijken en om daar een fotoboek van te maken. Een leuke combinatie tussen positieve energie en creatief bezig zijn! Maak bij Belmondo een boek. Wil je weten welke boeken er allemaal zijn? Kijk snel verder.

Maak je eigen boek!

De Boeken

Maak een van de boeken van Belmondo:

Het CarrièreboekHet CollegaboekHet BabyboekHet FamilieboekHet HockeyboekHet MoederboekHet MoederdagboekHet MamaboekjeHet VaderboekHet VaderdagboekHet PapaboekjeHet OpaboekjeHet OpaboekHet OmaboekHet OmaboekjeHet Verjaardagsboek voor kinderenHet teamboekHet VoetbalboekHet TeambuildingboekHet VakantieboekHet WintersportboekHet SpanjeboekHet FrankrijkboekHet ItaliëboekHet VriendinnenboekHet VriendenboekMijn KookboekHet DochterboekHet Zussenboek, Het LiefdesboekHet vragenboek en Het Trouwboek

Het groepscadeau om samen te maken

Maak samen met je vrienden, familie, teamgenoten of collega's een boek. De boeken die je samen met anderen kunt maken, zijn:

Het CollegaboekHet FamilieboekHet HockeyboekHet TeamboekHet TeambuildingboekHet VoetbalboekHet VriendenboekHet VriendinnenboekOns VakantieboekOns WintersportboekOns kookboek.

 

Maak je eigen boek en probeer het zelf!